Tidenes ordspill på "Black Friday"
Skrevet av

Peter Rydberg

Fotograf

Peter Rydberg

Publisert

Smack Friday


Er du informatiker, har du sikkert siklet over Prisjakts edle deler de siste par dagene. Det har jo vært Black Fri-, eh, Black Wee-, nei, Black Month! Alle nettbutikker og deres bestemødre har holdt store salg som om livene til deres kinesiske barnearbeidere sto på spill. Enten det er mobiltelefoni, 5-1 nyredialysemaskin med innebygget WiFi, eller Kari Traa-skjerf du kan bruke til pisk under lett BDSM, er det alltid noe som frister den jevne student. Hadde bare ikke salgene sugd hardere enn en Dyson: Red Light District Edition-støvsuger. Neida, jeg irriterer meg ikke over overforbruk eller materialisme som en eller annen basic SiD-skribent. Hvis du tror denne artikkelen handler om hvor mye jeg hater den kapitalistiske ånd, må du nemlig tro om igjen. Jeg slår absolutt ikke fra meg muligheten til å kjøpe morgendagens søppel om jeg tror jeg får en god pris for det. Dette handler derimot om hvor elendig Black Friday har blitt de siste årene, samt hvor rettferdiggjort det er at jeg blir irrasjonelt irritert over det.

Markedsføring på fleinsopp

Første stopp i denne avhandlingen om Norges igletønne av en handelshøytid innebærer en aldri så liten historietime. Før i tiden var salgene under Black Friday nemlig ikke så alt for ille. Mindre nettbutikker snappet opp en kommende trend for bare et par 8 år siden, og så den gang sitt snitt til å gønne på med litt salg rett under nesa til big daddy Elkjøp. Naive som norske nettbutikker var, hadde de faktisk gode salg på genuint gode varer. Gode salg i Norge. Tenk det! Etterhvert som Black Friday dukket opp på butikkenes dopmarked og den første sprøyta satt godt plantet i øyeeplet, var det flere og flere bedrifter som slang seg på den kommende amerikanske pengetsunamien. Det var ikke få som kunne se hvor dette bar hen. Som min vise oldefar en gang sa: “Jeg lover deg, bror, om kun kort tid blir Black Friday bare noe elendig markedsført drit”. Deretter tok han en 360 backspin-bumflip og landet nakken først i graven. Og hvem hadde trodd - gamlefar hadde faktisk rett.

Det er ikke lenger skikkelig salg på menyen. Butikkene har sluttet med det til fordel for å sende epilepsi-induserende spam-mail i hytt og pine slik at de kan selge billigproduserte macheter til 13-åringer. De bruker lugubre knep for å få deg til å tro at du har gjort en god deal. Da gjelder det å gjøre som en forkledd hest på en kebabsjappe, og spille kortene sine riktig og forsiktig. Så hvordan er det den svette gjengen i markedsavdelingen prøver lure deg til å kjøpe mest mulig ræl på en uke? Jo nå skal du høre. Den mini-lommelykten med 77% avslag du så på forsiden av DataOgDrit.no er, tro det eller ei, ikke verdens beste kjøp på denne siden av millenniet. Den er bare der for å lokke deg til nettbutikken og få deg til å se deg rundt som en 7-åring i den voksne delen av videosjappa. Og om du til formodning skulle finne deg et solid produkt med et skikkelig avslag, så forsvinner den fortere enn du kan si “hæ, det er jo bare to av dem på lager”. For det er nettopp det det er. To av dem på lager.

Our Sales Can Move Mountains

Er du på utkikk etter å kjøpe en flunkende ny Nintendo Switch? Ja? Hva sier du til hele 4% avslag på Nintendos fantastiske konsoll med herlige spill og masse familiemoro? Da må du slå til ! Tilbudetvareritrettisjusekunderogkonsollenfølgerikkeegentligmedfuckyou. Det der er vel en solid oppsummering av hvordan det er å kjøpe produkter på salg som ikke er ment å smuldre opp i hendene dine når du tar på dem. Det hjelper ikke at prishistorikken til mange av de litt mer obskure produktene ser ut som overflaten på et vinterdekk rett før dommedagsuken kaster sine første skygger over samfunnet. “Haha, oops, vi satte visst opp prisen rett før Black Friday ved uhell! Jaja, får bare gønne på med salg, da, kjøpkjøpkjøp!”. Den er grei, markedsføringssjef! Jeg ville forresten sjekket teen min for polonium ut uken, hvis jeg var deg. Bare en liten heads up!

For å gi noen konkrete eksempler, har jeg selv forsøkt å kjøpe både laptop og mekanisk tastatur til avslått pris de siste par dagene. Jeg hadde satt opp filtre på Prisjakt med noe snever spesifisitet, men ikke så snevert at det ikke var flere enn 30-40 produkter som matchet på hver av listene mine. Likevel var det null, zip, nada av de produktene som faktisk hadde noe som helst salg under hele uken. Noe trist, da jeg troskyldig har ventet på salgsuken gjennom mesteparten av semesteret. Da får jeg vel heller bare kjøpe min neste søppel-laptop til full pris, da. Sånn går dagene. Heldigvis er nå Black Friday og alle tilhørende ukedager lagt bak oss som en most grevling på en motorvei. Vi kan slå oss til ro med at våre gode, gamle norske priser er tilbake, og at det egentlig ikke innebærer store forskjellen uansett. Kanskje jeg skal slå til på en av de seksti lommelyktene neste år i stedet.

Tags black fridaykapitalismemarkedsføring