Velkomstartikkel 2021 banner
Skrevet av

Peder Espen

En guide: Ny på informatikk

Da er vi i gang med et rykende ferskt semester etter en forhåpentligvis god sommerferie. Jeg vil benytte anledningen til å velkomme nye 1. klassinger og 4. klassinger ved å publisere denne artikkelen med noen tips og triks for nye og gamle Onlinere.

Som med mange andre områder i livet er det på studiet viktig med god glid og en stødig rytme. Så for å gi kanskje det minst originale tipset jeg kan gi (og som dere sannsynligvis har fått hamret inn i skallen av forelesere og slikt allerede): jobb nokså jevnt med studiet. Gjør øvinger ordentlig (koking er innafor i krisetilfeller), ikke vær redd for å spørre om hjelp og sist men ikke minst: ta i bruk dine flinke medstudenter hvis du sliter med noe. Hvis du får god glid på studiet kan du bruke desto mer tid på å drikke deg sanseløs og hooke med randoms på Bodegaen.

Svett toast og Smash

Noe av det beste med studietiden er alt det artige sosiale man kan finne på. Personlig startet jeg på en mastergrad hovedsakelig fordi jeg ville møte enda flere fete folk, ikke fordi jeg brenner for Javascript eller SQL i noen ekstrem grad. Her finnes det mange måter å utfolde seg på; man kan henge på A4, spille Smash, lage svett toast på kontoret eller være med på de utallige bedpressene og arrangementene som Online arrangerer i løpet av semesteret. Man har også interessegruppene i Online, med alt fra ølbrygging til fotballfanatikere. Vi er uheldigvis ikke helt fri for COVID enda, og da er det desto viktigere å være litt aktiv i møtet med nye mennesker på studiet.

Quick bits

Til slutt har vi en egen seksjon for de som er helt nye i studielivet, og som kanskje sliter litt med overgangen. Her kommer noen kjappe tips som har fungert bra for yours truly, og er relativt enkle grep som kan gjøre hverdagen enklere:

• Finn 3-4 enkle matoppskrifter som du både synes smaker godt og som helst ikke tar for lang tid å lage (og er skånsomme på lommeboka). Personlig liker jeg grove pitabrød med whatever som fyll eller pasta med laks og brokkoli. Hvis du hater å lage mat er meal-prep et godt alternativ, og Google er som alltid din venn! Hvis du har spicy smaksløker kommer man langt med litt chili-flak eller sriracha i de fleste retter.
  • Du har kanskje hørt om imposter syndrome? Kort forklart er det følelsen av at du ikke er like “flink” som de rundt deg, og at du ikke passer inn/presterer på lik linje med de rundt deg. Dette er sannsynligvis en følelse du kommer til å oppleve en gang i løpet av studietiden (eller i fremtidig jobb). Mitt beste tips her er å godta at følelsen kommer, og vite at mange andre rundt deg føler på det samme. Det beste grepet mot skole-stress er å være godt forberedt til eksamen og sette av den tiden som trengs!
  • Trening er en grunnpilar i ethvert sunt liv. Men man trenger absolutt ikke å trene biceps og bryst 4 ganger i uka, pumpe kroppen full av stoffer som endrer på kroppskjemien din eller løpe marathon flere ganger i uka. Her er mitt beste tips å finne noe du liker å trene. Personlig har jeg nylig startet med hoppetau (som et alternativ til jogging), som jeg absolutt kan anbefale. Her kan også Onlines eget idrettslag (OIL) og NTNUI by på mange gode aktiviteter hvor man både kan bli friskere og ha det hyggelig med andre.

Med det vil jeg ønske alle nye og gamle Onlinere et godt semester!

Sist endret
Tags onlinevelkomsttipsguidetriks