Generisk arrangementsbilde

Oppmøte

Starttid

27. jan.

14:15

Sluttid

27. jan.

18:00

Sted

S6

Ukedag

mandag

Programmering GK - Del 1

Dette blir en intro til programmering for de som tar faget TDT4100. Introduksjonen er åpen for alle, og vil gå over flere dager. Det blir bespisning siste dagen for de førsteklassingene som har meldt seg på (link til påmelding finner dere nederst).

Dette kurset er rettet mot dem som føler at programmering er tungt, men som ønsker å bruke tid og energi på faktisk å få en god forståelse for programmering. Du blir ikke ekspert av dette kurset (og vi dekker bare deler av TDT4100-pensumet), men målet er å legge et solid grunnlag for videre egenutvikling. Ett av målene er også å fjerne inntrykket som lett kan oppstå av at programmering er noe magisk.

Første dag vil vi starte fra scratch med å se litt på hvordan en datamaskin er konstruert og hvordan den utfører beregninger, og vi vil bruke litt tid på å studere hvordan en del problemstillinger fra ITGK (finne største tall i en liste, søke i en liste, sortering av lister) løses av datamaskinen ved hjelp av svært primitive operasjoner, og hvordan vi enkelt kan simulere datamaskinens virkemåte på papir. Vi vil så gradvis vise hvordan forskjellige Java-konsepter svarer til det datamaskinen gjør internt, og hvordan de gjør det mer behagelig å skrive programmer:

  • Variabler
  • Uttrykk og utregninger
  • Output
  • Betingelser
  • Input
  • Arrays
  • Løkker
  • Metoder, parametre og returverdier
  • Testing og feilsøking med og uten debugger

Konseptene over dekker det som er kjent som prosedyreorientert programmering, og vi regner med å bruke første dag på dette, da det danner fundamentet for objektorientering. Vi kommer også til å gjøre en del sammenligninger mellom hvordan ting gjøres i Java vs. hvordan det gjøres i Python.

De to neste dagene vil bli brukt spesifikt på Java og objektorientering:

  • Klasser og objekter/instanser
  • Medlemsvariabler og statiske variabler; objektreferanser
  • Medlemsmetoder og statiske metoder
  • Modellering av "real life"-situasjoner med objekter
  • Innkapsling
  • Interfaces
  • Enkel arv

Vi skal også vise en del tips og triks i Eclipse som vil gjøre kodehverdagen enklere. Merk at det er lov å bare komme på noen av dagene (eller å komme litt uti en av dagene) dersom du føler at du har kontroll på det mest grunnleggende.

Påmelding til bespisning etter tredje kursdag finnes her

Påmelding

Dette er ikke et påmeldingsarrangement.

Kontakt

Arrangør